Τι πρέπει να προσέξετε στην αγορά μιας υπάρχουσας επιχείρησης

Επιχειρηματικότητα

05/04/2022 16:25:00

Κάντε αυτές τις έξι ερωτήσεις για να βεβαιωθείτε ότι αγοράζετε τη σωστή εταιρεία

Η αγορά μιας υπάρχουσας επιχείρησης έχει πολλά οφέλη από το να ξεκινήσετε από το μηδέν.

Πρώτον, σας κάνει να γλιτώσετε από τους πονοκεφάλους που σχετίζονται με την έναρξη μιας νέας επιχείρησης, όπως η ανάπτυξη νέων προϊόντων, η πρόσληψη προσωπικού και η δημιουργία μιας πελατειακής βάσης. Αποφεύγετε επίσης εκείνα τα κρίσιμα πρώτα χρόνια που είναι κρίσιμα για τη βιωσιμότητα μιας εταιρείας. Και μπορεί να είναι ένας καλός τρόπος για να μπείτε σε τομείς που παραδοσιακά έχουν υψηλό κόστος εκκίνησης, όπως εταιρείες τουρισμού και μεταποίησης.

Παρά τα οφέλη, βέβαια, θα πρέπει να είστε και προσεκτικοί με τις υπάρχουσες επιχειρήσεις. Η παράβλεψη προβολής των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν κάποιες από αυτές μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά από προβλήματα.

Ακολουθούν έξι ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε για να βεβαιωθείτε ότι ένας πιθανός στόχος εξαγοράς μιας επιχείρησης είναι κατάλληλος για εσάς.


1. Γιατί οι πελάτες εκτιμούν την επιχείρηση;

Μια επιχείρηση με εδραιωμένη πελατειακή βάση μπορεί να είναι πιο ακριβή στην αγορά, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Κληρονομείτε την καλή φήμη της εταιρείας, η οποία μπορεί να συνδυάζεται με άμεσες ταμειακές ροές και τις υπάρχουσες πελατειακές σχέσεις τις οποίες μπορείτε να συνεχίσετε και να βελτιώσετε.

Αλλά για να βεβαιωθείτε ότι μια επιχείρηση αξίζει τον χρόνο σας, θα πρέπει να μάθετε γιατί οι άνθρωποι αγοράζουν από αυτήν.

  • Είναι τα εξαιρετικά προϊόντα ή η κορυφαία υπηρεσία που προσφέρει;
  • Είναι οι έμπειροι και επαγγελματίες υπάλληλοι;
  • Είναι η σχέση των πελατών με τον ιδιοκτήτη;

Θα το επηρεάσει αυτό μια αλλαγή ιδιοκτησίας;
Η έρευνα αγοράς μπορεί να σας βοηθήσει και να σας δώσει κάποια εικόνα για το πώς βλέπουν οι πελάτες τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και τη συνολική επωνυμία της εταιρείας.

Σκεφτείτε προσεκτικά προτού αποκτήσετε μια επιχείρηση με κακή φήμη, καθώς αυτό μπορεί να είναι δύσκολο να αλλάξει. Ρωτήστε γιατί η εταιρεία είναι προς πώληση και ρωτήστε για τη φήμη τόσο αυτής όσο και του ιδιοκτήτη της.

Δείτε τι λένε οι άνθρωποι για την εταιρεία στο διαδίκτυο. Μπορεί να μην είναι αντιπροσωπευτικό της συνολικής εικόνας, αλλά θα σας δώσει μια καλή ματιά στο πώς γίνεται αντιληπτή η επιχείρηση και τι πρέπει να γίνει για να μετατρέψει αυτά τα αρνητικά συναισθήματα σε θετικά.


2. Είναι το προϊόν ή η υπηρεσία μοναδικά στην αγορά;

Εάν στοχεύετε σε μια επιχείρηση σε έναν κλάδο που έχει μεγάλο ανταγωνισμό, θα πρέπει να μάθετε τι κάνει η εταιρεία για να διαφοροποιηθεί, καθώς αυτός είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο οι πελάτες θα συνεχίσουν να επιστρέφουν.

Εάν δεν υπάρχει προφανής διαφοροποίηση, σκεφτείτε τι θα πρέπει να κάνετε για να ξεχωρίσετε υπολογίζοντας την προσπάθεια και το κόστος που απαιτείται για να το κάνετε.


3. Πώς διαμορφώνεται η εταιρική κουλτούρα;

Παρατηρήστε προσεκτικά την κουλτούρα της εταιρείας, το στυλ διαχείρισης και την ποιότητα της δουλειάς που κάνει, καθώς και τις σχέσεις του πωλητή με τους υπαλλήλους και τους διευθυντές. Δείτε αν ευθυγραμμίζονται με την προσωπική σας φιλοσοφία και αν αξίζει να κάνετε αλλαγές. Να θυμάστε ότι η ταχεία αλλαγή μετά από μια εξαγορά μπορεί να αντιμετωπιστεί με καχυποψία από υπαλλήλους, πωλητές και συνεργάτες.

Οι υπάλληλοι που βρίσκονται χρόνια στην επιχείρηση είναι επίσης ένα μεγάλο πλεονέκτημα στα χέρια σας. Γνωρίζουν την εταιρεία, τα προϊόντα και τις διαδικασίες, ενώ μπορούν να προσφέρουν πληροφορίες για την επιχείρηση και τον κλάδο. Εάν ο τζίρος είναι υψηλός, αναρωτηθείτε ποια είναι η αιτία. Είναι o ανταγωνισμός εντός του κλάδου ή η εταιρική κουλτούρα; Αυτές οι ερωτήσεις θα σας δώσουν μια εικόνα για τυχόν ζητήματα ή ανάγκες ανθρώπινων πόρων.


4. Γνωρίζετε αρκετά για την επιχείρηση ή τον κλάδο;

Μην πέσετε στην παγίδα να αγοράσετε μια επιχείρηση σε έναν άγνωστο τομέα γιατί φαίνεται μια σίγουρη λύση.

Είναι πολύ πιο δύσκολο να πετύχεις σε έναν κλάδο στον οποίο δεν έχεις εμπειρία ή μικρό ενδιαφέρον. Αξιολογήστε τις δεξιότητες, τα ενδιαφέροντα και την εμπειρία σας και βεβαιωθείτε ότι η επιχείρηση ταιριάζει με αυτά τα χαρακτηριστικά.


5. Σε περίπτωση εξαγοράς θα «δέσει» η νέα επιχείρηση με την υπάρχουσα;

Εάν αναπτύσσετε την επιχείρησή σας μέσω εξαγοράς καλό είναι τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες να σχετίζονται ή να είναι συμπληρωματικά με αυτά που πουλάει ήδη η υπάρχουσα επιχείρησή σας.

  • Οι μέθοδοι μάρκετινγκ και πωλήσεων πρέπει να συνδυάζονται καλά μεταξύ τους.
  • Οι μέθοδοι παραγωγής και παράδοσης θα πρέπει να εναρμονιστούν.
  • Το προσωπικό της νέας εταιρείας θα πρέπει να ενσωματωθεί στην επιχείρησή σας και θα πρέπει να έχετε ένα σχέδιο για να αντιμετωπίσετε πιθανές αλλαγές στο εργατικό δυναμικό.


6. Υπάρχουν κρυφά κόστη στην επένδυση σας;

Τα κρυφά προβλήματα μπορούν να κάνουν την επιχείρηση λιγότερο ελκυστική από ό,τι φαίνεται αρχικά. Εάν, για παράδειγμα, οι μισθώσεις για εγκαταστάσεις ή εξοπλισμό πρόκειται να λήξουν, μπορεί να αντιμετωπίσετε απρόβλεπτα κόστη. Μια σωστή μελέτη θα σας επιτρέψει να ανακαλύψετε αυτά τα ζητήματα ώστε να αποφύγετε δαπανηρές παραλείψεις που μπορεί να σας επιβαρύνουν με περιττά χρέη.

Καλό θα ήταν αν πρόκειται για μεγάλη επένδυση να μιλήσετε με υπαλλήλους και προμηθευτές για να αξιολογήσετε την πραγματική αξία της επιχείρησης.

Η εύρεση και η έρευνα μιας επιχείρησης για αγορά μπορεί να είναι μια χρονοβόρα και δαπανηρή απόφαση αλλά σίγουρα αξίζει τον κόπο.

Με πληροφορίες από το bdc.ca